Hulpdiensten in het verkeer

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Herken je deze situatie?
Je rijdt op je gemak naar je bestemming. Op het moment dat je in de linker buitenspiegel kijkt, verschijnt als vanuit het niets een ambulance, politie- of brandweerwagen met een gillende sirene.......

Tijdens de rijles zul je waarschijnlijk nooit verkeerssituaties tegenkomen waarin je geconfronteerd wordt met hulpverleningsvoertuigen van ambulancediensten, politie, brandweer op weg naar een spoedgeval. Hopelijk kun je je via deze site enigszins voorbereiden op dit soort situaties zodat je in het vervolg beter weet hoe te reageren.

De verkeersintensiteit neemt heden ten dage alsmaar toe. Dat is iets waar de hulpverlenende instanties dagelijks meer en meer hinder van ondervinden. Veel bestuurders zijn niet tot nauwelijks voorbereid op het verschijnen van een voorrangsvoertuig met optische en geluidssignalen. Aan de late reacties van weggebruikers zien de hulpverleners dat bestuurders nauwelijks op de hoogte zijn van de verkeerssituaties waarin zij op dat moment zitten. Er wordt slecht gespiegeld, zoals men dat noemt. Sommige mensen verstijven wanneer een hulpverlenende instantie met veel lawaai passeert. Zolang het verkeer de tijd krijgt om te reageren loopt meestal alles redelijk soepel. Maar toch zijn er nog wel eens vertwijfelde reacties te zien van bestuurders. Wat moet ik doen als ik een blauw zwaailicht in mijn achteruitkijkspiegel zie?
 
Wat je beter niet kan doen ?
In de dagelijkse praktijk komt het vaak voor dat bestuurders van auto's drukker zijn met andere zaken dan autorijden.Het kan zijn omdat men aan het telefoneren is, de radio te hard staat of andere dingen. Op deze manier heeft men nauwelijks tot niet meer in de gaten wat er allemaal rondom de auto gebeurt. Hierdoor komt het nogal eens voor dat er een paniekreactie ontstaat op het moment dat men plotsklaps  een voertuig van een hulpverlenende instantie in de gaten krijgt met 'toeters en bellen'.

Het is geen kwestie van: 'ik moet zo snel mogelijk aan de kant, want dat voertuig moet koste wat kost door'. Nee, maar wat moet je dan wel en niet doen?

Wat je nooit moet doen is onverwachts en plotseling op de rem gaan staan, dan maak je kans op schade aan je eigen en aan een ander voertuig erg groot. Zo'n hulpverleningsvoertuig komt met een redelijk snelheidsverschil aanrijden, en is dus meestal eerder bij je dan je denkt. En hoewel de chauffeurs op en top getraind zijn, is het gauw BOEM!

Raak ook niet in paniek, maar ga uiterst rechts rijden, om de hulpverlenende instantie ruimte te geven zodat deze rustig kan passeren.

Zoek, indien mogelijk, snel een uitwijkplaats of parkeerhaven op om het hulpverleningsvoertuig vrij baan te geven.

Probeer zeker niet het hulpverleningsvoertuig voor te blijven door je snelheid te verhogen. Hiermee breng je jezelf en andere  weggebruikers in gevaar!

Achtervolg ook nooit een hulpverleningsvoertuig. Zij zijn gewoon aan het werk op weg naar een spoedgeval. Ook hiermee breng je jezelf en anderen in gevaar.
 
Wat je wel kan doen ?
Laten we beginnen met de belangrijkste tip!!:
Houd je aandacht bij datgene waar je mee bezig bent...... verkeersdeelnemer!

K
ijk eens wat vaker en meer om je heen.
Kijk eens wat vaker naar links en naar rechts van je.
Kijk eens wat vaker in de achteruitkijkspiegels.
Natuurlijk ook niet te veel, maar af en toe een korte blik naar achter, geeft je al veel meer zicht over datgene dat je van achteren benadert. Probeer jezelf maar eens af te vragen of je weet wat voor een kleur of merk auto er achter je rijdt. Dan weet je meteen weer dat het tijd wordt om nog eens in je achteruitkijkspiegel te kijken!

En zet je autoradio eens een toontje lager. Dan hoor je meteen ook eens wat geluiden van de 'buitenwereld'. Een hulpverleningsvoertuig kun je meestal eerder horen aankomen dan dat je het ziet. Zo geef je jezelf ook meer kans om je voor te bereiden op dat wat er komen gaat.

Blijf (op de snelweg) niet onnodig links rijden. Hiermee beperk je de mogelijkheid van vrije doorgang voor andere weggebruikers.

In een file, blijf dan in de auto en ga niet buiten de auto staan. Als je in de auto blijft zitten kun je ook direct reageren op dat  hulpverleningsvoertuig dat voorbij wil. Ga ook niet onnodig op de vluchtstroken stilstaan, laat deze zoveel als mogelijk VRIJ, hulpverlenende instanties maken graag gebruik van deze stroken.

En als een hulpverleningsvoertuig achter je zit,.......
Laat zien dat je de hulpverlener in de gaten hebt, geef duidelijk aan wat je gaat doen: geef richting aan met je richtingaanwijzer!!!.Let daarnaast ook eens op de richtingaanwijzer van dat voorrangsvoertuig. Zij geven ook aan welke richting zij uitgaan. Vaak door de schrikreactie en de aanwezigheid van de overige verlichting, wordt dit vaak over het hoofd gezien.
Pas de snelheid aan.
Zorg voor voldoende ruimte voor de hulpverlenende instantie
En probeer jezelf daarbij niet klem te rijden.

Maar denk vooral aan je eigen veiligheid!!
 
Maak de baan vrij !
Dat is meestal eenvoudiger gezegd dan gedaan. Vandaar dan ook dat wij speciaal deze pagina wijden aan dit onderwerp.

Wat doet u nu precies als u in een file staat? En wat verstaan wij onder een file? Natuurlijk denkt iedereen meteen aan de bekende lange rijen auto's op de snelwegen. Maar ook een rij met wachtende auto's voor een verkeerslicht kan al een file zijn. Ze bestaan uit een enkele rij auto's of uit meerdere rijen naast elkaar, waarmee ze één of meerdere rijstroken beslaan.

Als een hulpverleningsvoertuig met optische- en geluidssignalen een file nadert, zie je hen meestal gebruik maken van de vluchtstrook. Maar indien de vluchtstrook ontbreekt of geblokkeerd wordt door auto's met pech (of zelfs door nieuwsgierige weggebruikers die willen zien wat er gebeurd is en waarom zij stil moeten staan) zal de hulpdienst een vrije baan moeten vinden door het verkeer. Dan wordt er gebruik gemaakt van het midden van de hoofdrijbaan.

Feit:

Snelwegen zijn over het algemeen breed genoeg gemaakt dat er altijd wel een mogelijkheid bestaat om iets naar links of iets naar rechts uit te wijken. Mogelijkheid is dat de hulpdiensten zich in het midden doorheen de voertuigen begeven. Natuurlijk is dit per situatie verschillend. Want één van de voorwaarden voor deze manier van ruimte creëren is dat ook de overige weggebruikers in de file moeten uitwijken. Kijk daarom vooral naar wat je voorganger doet. En ga de zelfde richting uit! Als iedereen zo meewerkt,ontstaat er vanzelf een vrije ruimte.

Wat gebeurt er als niemand reageert op het naderen van een hulpdienstenvoertuig in deze situatie? Dan zal de bemanning zelf een weg proberen te banen. De hulpdiensten stellen zich in op een plek waar zij denken dat het beste een vrije baan gecreëerd kan worden. Zo "dwingen" zij automobilisten om ruimte te maken. Het spreekt van zelf dat de voorkeur uit gaat naar het zelfinzicht van de automobilisten.


Tip!!

Als je in een file staat, rij dan niet te dicht op tot je voorligger, houd afstand!!

Dit geeft niet alleen meer 'lucht' voor jezelf en je voorligger, maar geeft je ook direct de mogelijkheid om uit te wijken op de momenten dat dat nodig is.

Advies:

Tijdens pech onderweg raden wij je aan om achter de vangrail te gaan staan wachten op hulp.

Dit uit het oogpunt van veiligheid voor jezelf!

Verkeerslichten !

Daar sta je dan. In een lange rij te wachten voor het verkeerslicht. Als een ambulance of een ander voorrangsvoertuig met optische en geluidssignalen je van achteren nadert, weet je vaak niet welke kant je opmoet of hoe te reageren. Kijk op die momenten eens goed om je heen, meestal tref je wel ruimte aan in de vorm van een fietspad (let wel goed op of er geen fietsers aankomen) of ruimte in een ander voorsorteervak. Bestaan deze mogelijkheden niet, geen nood, dan maakt het hulpverleningsvoertuig gebruik van de rijbaan van de tegenliggers. Waarbij voor de tegenliggers geldt dat zij ruimte proberen te maken voor het tegemoet komende hulpverleningsvoertuig met optische en geluidssignalen. Hou er altijd rekening mee dat het hulpverleningsvoertuig nog terug kan komen naar de eigen rijbaan. Indien er tegenliggers aankomen die het voorrangsvoertuig niet opmerken of geen ruimte kunnen maken, wordt het voorrangsvoertuig gedwongen terug te keren naar de ‘eigen’ rijstrook. Let daar dus goed op, houd zoveel mogelijk ruimte vrij en vervolg pas je weg als het voorrangsvoertuig voorbij is!
 
 
Bron : Spoed112.nl